pesakit - pesakit budiman :)

Tuesday, May 11, 2010

autism

another exhausted day..3 slot ajar PJ..haihhh..agak-agak turun tak 5 kilo?ahaha..sejak jadi cikgu ni,aku salu lepak kat bilik pendidikan khas..haa..agak-agak ade tak yang tak tawu pasal kelas pendidikan khas ni?aku pon kurang tawu dulu..tapi sebab salu je lepak ngan budak-budak,hati ni terasa nak paham dorang..macam mane dorang jd camtu..sebab,kadang-kadang they used to be normal..kalau jumpe shopping complex x perasan lah kot dorang ni a little bit different from kite-kite ni kann..kalau sindrom,mesti dah ramai yang tawu pasal tu..aku cam minat pasal autism and hyperactive..but,today..aku nak share pasal autism..


dari segi medicalnye,autism ni disebabkan penyakit tumbesaran saraf yang akan bermula dari kecil lagi..penyakit ni salunye akan boleh detect mase umur sebelum 1 tahun..kanak-kanak yang ade masalah autism akan mengalami  masalah komunikasi.


dari yang aku paham..**maklumat dari akak aku yang juga cikgu pendidikan khas ni**..kanak-kanak autism ni sebenarnya hidup dalam dunia sendiri..kalau nak diikutkan,semua manusia ade autism sebab semua orang hidup dalam dunia mereka sendiri..tapi kanak-kanak autism ni kira autism terok lah kan..contohnye,kanak-kanak tengah maen anak patung,pondok ke hape kan..tu salah satu dunia mereka..tapi,mereka xkan sedar dari dunia mereka..bila je dorang terasa leka,dorang akan terus masok dunia dorang..


simptom nye..*dari maklumat akak aku gak*..dorang memang tersangat suka bercakap sorang diri..and bile dorang masok dunia dorang,kadang-kadang benda yang dah belajar 3 bulan lepas,baru dorang sebut..


rase cam takot lah pulak aku,takot jadi pada anak-anak sedara aku ke,anak aku ke..acece..haha..mintak jaoh lahh kan..cukup takat ni..aku rase tade org paham pon aku merapu ayat tunggang terbalek..hahaha..suka hati lah..asal aku paham :P







atas : budak-budak pendidikan khas kelas akak aku..ni lahh bilik aku salu lepak
bawah : cikgu sedang bersenang-lenang :P

2 comments:

++:::dY[a]::::++ said...

owh..bru ak taw sal pnyakit nie..
lom nie x konfem sape blaja tuk pndidikan khas..
tq 4 da info wea..btw,makin berseri ckgu nih..hehe

ong ong kedek kedek said...

salam ziarah dan salam perkenalan...
anak buah kesayangan aku autisme, die yang paling manja dan buah hati aku. Diorang ni memang ade masalah komunikasi sikit dan susah sikit nak dengar cakap. Tapi yang aku kagum diorang ni ramai yang cerdik2... saintis2 zaman dulu ramai yang autisme. Ape2 pon golongan ni memerlukan bimbingn yang betul dan itulah yang aku sedang usahakan untuk buah hati aku :)

best entry ni, dan lastly jempot ziarah ke republikn9.blogspot.com :)...

salam ziarah dan perkenalan...